Network Design with Non-Linear Optimization Method

비선형(非線型) 최적화기법(最適化技法)에 의한 가로망설계(街路網設計)

  • 장현봉 (선진엔지리어링 교통연구실) ;
  • 박창호 (서울대학교 공과대학)
  • Received : 1988.01.20
  • Published : 1988.03.31

Abstract

An optimal network design method using continuous form of design variables is considered. Modified Hooke-and-Jeeves algorithm has been implemented in order to solve nonlinear progamming problem which is approximately equivalent to the real network design problem (NDP) with system. efficiency criteria(i. e. travel time and costs) and construction cost as objective function. Various forms of construction cost function, locations of initial solution, and dimension of initial step size of link improvement are taken into account to show the validity of this approach. The results obtained are quite promising in terms of the numbers of evaluations in solving NDP, and the speed of convergence. Finally, some techniques in choosing efficient intial solution, initial step size and approximation are given.

도로망(道路網)의 신설(新設) 및 개량사업(改良事業)의 적정화(適正化)를 위하여, 연속적(連續的) 설계변수(設計變數)를 채택(採擇)한 가로망(街路網) 설계기법(設計技法)을 제시(提示)하였다. 이를 위하여 수정(修正)된 Hooke-and-Jeeves 알고리듬을 사용(使用)함으로써, 통행시간(通行時間) 및 통행비용(通行費用)과 도로건설비용(道路建設費用)의 합(合)으로 구성(構成)되는 가로망(街路網) 설계문제(設計問題)의 해(解)를 풀었다. 여러 가지 형태(形態)의 건설비용함수(建設費用凾數)와 초기해(初期解)의 위치(位置), 도로구간별(道路區間別) 개선정도(改善程度)의 초기치별(初期値別)로 이 기법(技法)의 적용도(適用度)를 검토(檢討)하였다. 본(本) 논문(論文)의 연구결과(硏究結果), 가로망(街路網) 설계(設計)의 평가회수(評價回數)를 크게 줄였으며, 효율적(効率的)인 초기해(初期解), 초기용량증감치(初期容量增減値), 근사기법(近似技法) 등이 제시(提示)되었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국과학재단