A Study on Statistical Analysis of Load Carrying Capacity of Steel Bridges

강도로교의 내하력 통계분석과 해석에 관한 연구

  • 장동일 (한양대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 이희현 (한양대학교 대학원) ;
  • 엄영호 (한국종합기술개발공사, 도로부)
  • Received : 1987.11.18
  • Published : 1988.03.31

Abstract

Fatigue phenomena usually occur in the structures such as bridges subjected to repeated loading with increasing service year. Especially, applied stresses happen to approach to design values due to rapid increase of traffic volume and vehicle weight, so it gives serious effects to the stability of bridges. Therefore, in this paper, the data for load carrying capacity of bridges obtained from field tests were analysed statistically to investigate bridge behaviour and a basic approach to estimate the impact factor was proposed after a comparison war made between field-test data and the calculated values obtained by using matrix structural analysis method.

교량과 같이 지속적인 반복하중을 받는 구조물에서는, 사용년수의 증가에 따라 각 구성요소에는 피로현상이 발생한다. 특히 근간의 교통량의 비약적인 증가로 안한 과대응력의 발생은 강교량의 안전성에 심각한 영향을 부가시켜 주고 있다. 이에 본 논문에서는 실제 교량으로부터의 내하력 조사 자료를 통계 정리하여 강교량의 유지 보수를 보다 효율적으로 수행할 수 있도록 하고 이값들을 매트릭스 구조 해석법을 이용한 수치해와 비교한 후 기존교량의 충격계수를 실측에 의하지 않고서도 개략적으로 예측할 수 있는 기본 방법을 제시하였다.

Keywords