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Experimental studies on the estimation of wind-load of a container crane and its development

풍동시험에 의한 콘테이너 크레인의 풍하중 예측 및 개량에 관한 연구

  • 강신형 (서울대학교 공과대학 기계공학과) ;
  • 이동호 (서울대학교 공과대학 항공공학과) ;
  • 조광제 (삼성중공업 주식회사) ;
  • 좌성훈 (서울대학교 대학원) ;
  • 허종 (서울대학교 대학원)
  • Published : 1988.07.01

Abstract

A container crane model was tested to investigate wind-load characteristics in uniform flows and ground boundary layers. Drag coefficients and moment coefficients show their minimum values at 0, 90, 180 degrees wind directions and maximum values at 60 and 120 degrees. Strong interactions among structure elements produce such variations of the wind-load with wind directions. The BS-2573 code is shown to over-estimation can be reflected in the design stage of cranes by refining the rule of the designer. Some roundings of coners of the engine room and the machinery room reduce the wind-load by 10 percents. Considerable reductions of the wind-load would be expected if further integrated development of the crane structure are executed.

본 연구에서는 특정한 콘테이너 크레인을 설계도면에 따라 100:1 축척의 모형 을 제작하고 Reynolds 수에 의한 축척영향, 모형취부 및 계측 시스템의 반복성 영향, 풍향에 따른 특성, boom의 위치에 따른 특성, 풍고도에 따른 특성, blockage 영향, 설 계변경에 따른 효과에 주 관심을 두고 연구하였다. 특히 설계단계에서 관련 규격에 따라 예측된 풍하중이 실제와 어느 정도로 일치하는지에 관심을 두고 풍동시험 결과와 비교했다.

Keywords