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Theoretical and experimental study of elliptical bulge test by using a rigid plastic finite element method

강소성 유한요소법을 이용한 타원벌지시험의 이론 및 실험적 연구

  • 정완진 (한국과학기술원 생산공학과) ;
  • 양동열 (한국과학기술원 생산공학과) ;
  • 한규택 (부산대학교 공대 생산기계공학과) ;
  • 백남주 (부산대학교 공대 생산기계공학과) ;
  • 김용진 (대전기계창)
  • Published : 1988.05.01

Abstract

The study is concerned with the theoretical and experimental investigation of the elliptical bulge test. The elliptical bulge test is analyzed by using a rigid-plastic finite element method incorporating large deformation and normal anisotropy. Thin elliptical diaphragms of mild steel are bulged for three aspect ratios. The contact problem the die round and the sheet is successfully solved by using a skew boundary condition. It is shown that the proper consideration of die radius and normal anisotropy is very significant. The relation between bulging pressure and deformation is obtained. It has been found that the pole is nearly under proportional straining during deformation. The instability criterion by maximum load condition enables the effective prediction of instability pressure. The computional results are in good agreement with experimental results and to be very useful for a better understanding of the elliptical bulge test.

본 연구에서는 세가지 형상비의 연강판타원벌지 시험에 대하여 다이반경부분 의 형상과 수직이방성을 고려하여 해석고 이에 따른 실험과 비교검토하여 타원벌지시 험에서의 변형특성에 대해 논의하고자 한다. 또 불안정현상이 일어나는 압력을 예측 하여 실험에서 구한 파괴압력과 비교하여 타원벌지 시험에서의 파괴특성을 고찰하고자 한다.

Keywords