수도권(首都圈)에 있어서 도시교통발생특성(都市交通發生特性)과 그 예측모형(豫測模型)

Characteristics and Forecasting Models of Urban Traffic Generation in Seoul Metropolitan Area

  • 김대웅 (영남대학교 공과대학 도시공학과) ;
  • 김언동 (영남대학교 대학원 토목공학과)
  • 투고 : 1986.02.21
  • 발행 : 1986.06.30

초록

본(本) 연구(硏究)는 도시교통계획(都市交通計劃)에서 장래교통발생예측시(將來交通發生豫測時) 항상 문제(問題)로 되는 설명변수선택(說明變數選擇)의 애매성(曖昧性)을 해결(解決)하기 위하여 교통발생(交通發生)의 설명지표(說明指標)를 제안(提案)하는 동시(同時)에 최량(最良)의 도시교통발생(都市交通發生) Model을 작성(作成)하였다. 제안(提案)된 설명지표(說明指標)를 사용(使用)하여 목적별(目的別) 교통발생중회귀(交通發生重回歸) 모델을 작성(作成)하고, 단일변수(單一變數)로 설명(說明)이 가능(可能)한 것은 교통발생(交通발生)의 비손성(非負性)을 확보(確保)하기 위하여 단회귀(單回歸)모델로 수정(修正)하였다. 그러나 다변수(多變數)가 도입(導入)되어도 설명(說明)이 불충분(不充分)한 목적별(目的別) 교통(交通)(등교집중(等校集中)과 자유목적(自由目的)의 발생(發生)모델)은 동질(同質)의 토지이용활동(土地利用活動)으로부터 발생(發生)하는 교통(交通)의 발생특성(發生特性)이 유이(類似)함에 주목(注目)하여 각(各) zone을 특성별(特性別)로 분류(分類)하고 zone 군별(群別)로 교통발생(交通發生) 모델을 작성(作成)하여 통계적(統計的)으로 유의성(有意性)을 검토(檢討)하였다. 그리고 장래교통발생예측(將來交通發生豫測)은 단순(單純)하면서도 예측정도(豫測精度)의 제고(提高)가 바람직하므로 토지이용활동별(土地利用活動別)로 교통발생원단위(交通發生原單位)를 작성(作成)하고 안정성(安定性)을 고찰(考察)하여 교통발생예측시(交通發生豫測時) 실용가능(實用可能)한 원단위(原單位)를 제안(提案)하였다.

This study proposes the explanatory indices of urban traffic for the purpose of solving the ambiguity of selection of the explanatory variables, which always raises problems in case of the travel-demand forecasting in the urban transportation planning, and develops optimal urban traffic generation models. The multiple regression models for objective traffic generation are developed by using the proposed explanatory inidces. Objective variables that can be explained by one explanatory variable are modified into simple regression type (Y=bX) in order to ensure the nonnegativity of traffic generation. Similarities are noted in the generaton characteristics of generated traffic from homogeneous land-use activity. Objective variables that can not be explained by multiple variable, such as trip attraction of school and trip generation of social-recreation, are classified by the characteristics of each zone. And traffic generation forecasting models are built as homogeneous zone group, the validity of each model being tested by a statistical method. It is desired that the forecasting precision is in improved by easy and simple method. Accordingly, trip generation rates are calculated from each land-use activity, and trip generation rates for practical application are proposed by considering their stability.

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