냉각재 온도 감소 장식에 의한 원자력발전소 부하 추종 운전 해석

Analysis of Nuclear Power Plant Load Follow Operation by Temperature Reduction Method

  • 발행 : 1986.09.01

초록

보론 희석이 불충분한 주기 말에서 부하추종 운전영역을 확장시키기 위해 냉 각재 입구 온도 감소 방식을 사용하였으며, 이 방식을 모사하고 부하추종 운전시 가압경수로 노심의 핵적 특성을 해석하기 위해 3차원적 전산체제를 확립하였다. 해석은 고리 1호기 1주기말에서 12-3-6-3부하추종 운전에 대해 MINB 및 SPINR 모드로 수행되었으며, 부가적으로 이 두 방식에 대한 출력복귀능력도 RETRAN02 코드를 사용한 계통해석과 더불어 시험하였다. 계산결과 냉각재 입구 온도를 감소시킴으로써 부하 추종운전이 주기 말에서도 가능함이 입증되었으며 14$^{\circ}$F의 입구 온도 감소에 따라, SRC가 제어봉만 사용하는 방식보다 MINB 모드에서는 13%, SPINR모드에서는 14%까지 증가됨을 보여주었다.

The inlet coolant temperature reduction technique has been used to extend the load follow operation further in the end-of-cycle-life(EOL). In order to simulate the technique and calculate the nuclear characteristics of a PWR core according to the load follow operation, the three dimensional computing system has been established. The analysis was performed in both MINB and SPINR modes of typical 12-3-6-3 locad follow operation for the EOL of KNU-1 plant. Moreover, the capability of return-to-power has been also tested for those two modes with the system analysis by the RETRAN-02 code. The results show that it has no difficulty to extend the load follow operation further in the EOL by applying the inlet coolant temprature reduction, and also the spinning reserve capacity(SRC) increases by 13% in MINB mode and 14% in SPINR mode Bore that used by control rods only, for 14$^{\circ}$ F drop in the inlet temperature.

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