DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Theory of Aerial Rope Way

가공삭도의 선로이론에 대한 연구

  • 최선호 (영남대학교 공대 기계공학과) ;
  • 박용수 (동명전문대학 기계공학과)
  • Published : 1986.05.01

Abstract

In an attempt to develop a method for the design of the aerial rope way, the traditional theories of rope way were examined and compared. The resulting formulas of the traditional and approximate parabolic curve theory were summarized and those of the catenary curve theory as an exact ones were summarized and newly developed when necessary. In particular, it was found that the resulting formulas from both of these theories can fully be expressed with only three dimensionless parameters $U^{*}$, $V^{*}$, and $W^{*}$, improving compactness and generality of these formulas. Comparision of the theories were done through error analysis, and it was shown that the error of the approximate parabolic curve is of order $U^{*2}$ and $V^{*}$. From this, it was concluded that the traditional parabolic curve theory has its limitation when the rope way becomes larger or steeper, leading to the necessity of the use of catenary curve theory.ve theory.

본 연구에서는 가공삭도의 선로설계에 최적화기법을 도입하여 시행착오법보다 신속.정확하면서도 경제성이나 승차감등이 항상된 설계를 위한 절차를 개발하고자 한 다. 이를 위하여 먼저 본 논문에서는 설계에 적용될 선로의 기본이론들을 정리, 혹 은 유도 하였다. 특히 기존의 포물곡선이론의 정확성을 규명하기 위하여 엄밀해인 현수곡선이론을 여러경우에 대하여 유도하고 그 오차를 계산하였다. 계산된 오차는 오차해석을 통하여 추측 될 수 있었으며 본 연구에서는 정의된 무차원군들과의 연관 성도 검토되었다.

Keywords