아스팔트 포장(鋪裝)의 피로수명예측(疲勞壽命豫測)에 관한 연구(研究)

A Study on the Estimation of Fatigue Life for Asphalt Pavement

  • 서채연 (전남대학교 공과대학 토목공학과)
  • 투고 : 1983.01.31
  • 발행 : 1983.03.31

초록

아스팔트혼합물(混合物)에 대한 실내피로시험결과(室內疲勞試驗結果)로부터 아스팔트포장(鋪裝)의 수명예측(壽命豫測)을 위한 피로파괴포락선(疲勞破壞包絡線)을 구(求)하였다. 피로파괴포락선(疲勞破壞包絡線)은 시험온도(試驗溫度)나 재하속도(載荷速度)에 거의 의존(依存)하지 않았으며, 아스팔트의 형상(形狀)에 따라 크게 변하였다. 밀립도(密粒度)아스팔트 콘크리트의 경우 피로파괴포락선(疲勞破壞包絡線)은 아스팔트의 침입도(針入度)에 관계없이 거의 한 개의 곡선군(曲線群)을 이루었다. 아울러 얻어진 피로파괴포락선(疲勞破壞包絡線)과 Burmister의 3 층(層) 탄서이론(彈性理論)에 의한 실제포장(實際鋪裝)의 피로수명예측법(疲勞壽命豫測法)을 제시(提示)하였다.

The fatigue failure envelopes for the prediction of the fatigue life of asphalt pavements were obtained from the results of laboratory fatigue test for asphalt mixture. The envelopes did not depend on the experimental temperature and the number of loading, and varied with the types of asphalts. In the case of dense graded asphalt concrete, the envelopes formed a single curve regardless of the penetration of the asphalt. On the other hand, the method for the fatigue life prediction was presented based on the envelopes obtained and the triple layered elastic theory developed by Burmister.

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