A Study on Estimating CO2 Emission of Port in Korea

국내 항만장비의 온실가스 배출량 산정 및 추정 연구

  • 김보경 (한국해양수산개발원 항만연구본부) ;
  • 박민정 (한국해양수산개발원 항만연구본부) ;
  • 안승현 (한국해양수산개발원 항만연구본부)
  • Published : 2023.05.02

Abstract

As carbon neutrality has recently emerged as a global issue, the carbon neutral roadmap of MOF has been established and various strategies have been proposed to achieve carbon neutrality in the entire marine industry. The port sector is also included in the target for greenhouse gas reduction, but emissions are not being measured due to limitations in data collection and no inventory construction. For building a carbon-neutral port, it is essential to calculate and forecast emissions and set reduction targets. Accordingly, in this study, CO2 emitted from domestic port equipment was calculated according to the IPCC Guildeline's emission calculation method, and future emission was estimated. As a result of the analysis, about 420,000 tons of CO2 was emitted based on the cargo volume in 2020, and emissions are expected to continue to increase in proportion to the increase and about 720,000 tons will be emitted by 2050. In order to achieve carbon neutrality of the port, it needs to promote emission reduction by converting the power source for oil-based equipment to eco-friendly fuel. Also container and miscellaneous ports which require complicated cargo handling need to effort to reduce CO2.

최근 탄소중립이 전 세계적인 이슈로 부상함에 따라, 해양수산부의 탄소중립로드맵이 수립되고 해양수산 전체적으로 탄소중립 달성을 목표로 다양한 전략이 제시되고 있다. 항만분야도 온실가스 감축 대상에 포함되나 자료수집의 한계 및 인벤토리 구축의 미흡으로 탄소배출량 측정이 이루어지지 않고 있는 실정이다. 탄소중립항만 구축을 위해서는 배출량을 산정하고 전망하여 감축목표를 설정이 필수적이다. 이에 따라 본 연구에서는 현재 널리 활용되고 있는 IPCC Guildeline의 배출량 산정 방식에 따라, 국내 항만 장비에서 배출되는 이산화탄소를 산정하고 장래 배출량을 추정하였다. 분석 결과 2020년 물동량 기준으로 약 42만 톤의 이산화탄소가 배출되었으며, 물동량 증가에 비례하여 배출량은 지속 증가하며 2050년 기준 약 72만 톤이 배출될 것으로 전망된다. 항만의 탄소중립 실현을 위해서는 우선적으로 유류에 기인하는 장비를 대상으로 동력원을 친환경 연료로 전환하여 배출량 감축을 추진할 수 있으며, 컨테이너, 잡화 등을 하역작업이 다소 복잡한 부두를 대상으로 배출량 감축 노력이 요구된다.

Keywords