선박접안속도 분석과 안전도선에의 활용

Analysis of Berthing Velocity of Ship and Application to Safe Pilotage

  • 조익순 (한국해양대학교 해사인공지능.보안학부) ;
  • 강은지 (한국해양대학교 해양과학기술전문대학원)
  • Ik-Soon Cho (Division of Maritime AI & Cyber Security, Korea Maritime & Ocean University) ;
  • Eun-Ji Kang (Ocean Science and Technology School, Korea Maritime & Ocean University)
  • 발행 : 2022.11.10

초록

항만 계류시설에 작용하는 접안력은 접안에너지에 근거하여 계산하게 된다. 접안력을 결정하는 절대적인 요소로서 현장에서 안전한 도선을 위해 주의해야 할 것이 바로 '선박접안속도'이다. 본 연구에서는 선박접안속도 관련 국내외 동향을 살펴보고, 안전하고 효율적인 부두설계 및 도선운영을 위한 기초자료로 활용하고자 국내부두에서 접안속도 실측데이터를 통계적 수단 및 알고리즘을 통해 분석하였다.

External forces acting on the mooring facilities include wave, wind, current, and ship's kinetic energy. In particular, the ship's kinetic energy is changing as the ship become larger, and larger carrying capacity. It was intended to analyze the berthing velocity measurement data at on tanker terminals equipped with a DAS (Docking Aid System) through statistical means and algorithms and use it as basic data for safer and more efficient pier design and pilotage.

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