Expansion of Personal Identification to Vitalize the Use of Unmanned Civil Service Issuing Machines for Gongju-si

공주시 무인민원발급기 이용 활성화를 위한 신분 확인 확대 방안

  • Published : 2021.10.03

Abstract

An initial local government center received direct asking from citizens, wrote the documents by hand, and issued them. Later the appearance of computers, printers, and faxes made it possible to handle civil complaints through copying. Since 2010, as the e-government has started, entering civil service requests into computers after identification by themselves and printing the results has become established. In addition, with the introduction of unmanned administrative services, civil services become available in various places, which causes the increased satisfaction of citizens. One of the services is an unmanned civil service issuing machine, and more than 20 kinds of documents, including a copy of resident registration, can be issued directly. Of course, additional help may be needed if citizens are not familiar with the latest technologies. However, the unmanned civil service issuing machine is a highly satisfactory way in that it is less time-limited as citizens can visit a community center or city hall after the end of work. However, the main problem is that resident registration numbers and fingerprint recognition are required depending on the type of issuance, which increases the inconvenience of handling citizen complaints and is shunned. To solve this problem, we aim to study a method for improving the fingerprint recognition method of unmanned civil service issuing machines by expanding personal identification.

초기 지방자치센터는 민원인으로부터 민원을 접수하여 수기로 직접 해당 문건을 작성하여 민원을 발급하였으며, 컴퓨터, 프린터, 팩스가 등장한 이후에는 복사를 통해 민원 업무를 처리하였다. 2010년 이후에는 전자 정부가 출범하면서 컴퓨터에 민원 요청 내용을 입력하고 본인 확인 후에 직접 출력하는 방식이 자리를 잡게 되었다. 또한, 무인 행정 서비스가 도입되어 다양한 장소에서 민원 서비스를 제공하면서 민원인의 만족도가 점차 높아지고 있다. 그중 하나의 서비스가 무인민원발급기이며 주민등록등본을 포함한 20여 가지의 민원 서류들을 민원인이 직접 발급받을 수 있도록 하고 있다. 물론, 직접 민원 창구에서 요구하던 방식을 벗어나 직접 기기를 다루다 보니 최신 기술에 익숙하지 않았을 때 도움이 추가로 필요한 경우가 생기기도 한다. 그렇지만, 무인민원발급기는 업무 종료 후에도 주민자치센터나 시청을 방문하여 민원 처리를 할 수 있다는 점에서 시간의 제약을 덜 받는, 만족도가 높은 방안이다. 현재 주요한 문제는 발급 종류에 따라 주민등록번호뿐만 아니라 지문 인식도 요구하는 경우가 있어, 민원 처리의 불편이 가중되고 외면받는 것이다. 이러한 문제를 해결하고자, 본 연구는 개인 신분 확대를 통해 무인민원발급기의 지문 인식 방법을 개선하는 방법을 연구하고자 한다.

Keywords