Differences in Computational Thinking Skills of Elementary School 3rd & 4th Grade Students According to the Workbook-based Unplugged Activity Program

학습지 기반의 언플러그드 활동 프로그램에 따른 초등학교 3,4학년 학생의 컴퓨팅 사고력의 변화 차이

  • Published : 2021.10.03

Abstract

In this study, the effect of the workbook-based unplugged activity program on the improvement of computational thinking skills of elementary school students in 3rd and 4th grade was statistically analyzed. The study was conducted with 18 students in the 3rd and 4th grades of G Elementary School located in Chungcheongnam-do, and after conducting a computational thinking ability test in advance, an unplugged program based on the workbook was conducted in a total of 6 sessions with 9 members of the experimental group. After that, a post-mortem examination was conducted to analyze the degree of improvement in computational thinking ability. As a result of the analysis, it was confirmed that the workbook-based unplugged program improved the computational thinking skills of elementary school students in 3rd and 4th grade and had a positive effect.

본 연구에서는 학습지 기반의 언플러그드 활동 프로그램이 초등학교 3,4학년 학생들의 컴퓨팅 사고력 향상에 미치는 효과를 통계적으로 분석해보았다. 연구는 충청남도 소재 G초등학교 3,4학년 18명을 대상으로 진행되었으며 컴퓨팅 사고력 검사를 사전에 실시한 후 학습지 기반의 언플러그드 프로그램을 실험집단 9명에게 총 6차시로 구성하여 진행하였다. 이후 사후 검사를 실시하여 컴퓨팅 사고력의 향상 정도를 분석하였다. 분석 결과, 학습지 기반의 언플러그드 프로그램이 초등학교 3,4학년 학생들의 컴퓨팅 사고력이 향상되었고 긍정적인 효과를 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords