설명가능한 인공지능기반의 인공지능 교육 프로그램 개발

A Study to Design the Instructional Program based on Explainable Artificial intelligence

  • 박다빈 (서울교육대학교 교육전문대학원 인공지능교육전공) ;
  • 신승기 (서울교육대학교 교육전문대학원 인공지능교육전공)
  • Park, Dabin (Artificial Intelligence Education, Graduate School of Education, Seoul National University of Education) ;
  • Shin, Seungki (Artificial Intelligence Education, Graduate School of Education, Seoul National University of Education)
  • 투고 : 2021.07.29
  • 심사 : 2021.08.06
  • 발행 : 2021.08.12

초록

2022년 개정 교육과정에 인공지능 교육 도입을 앞두고 인공지능을 학습 소재로 한 다양한 수업들이 개발되어야 하는 시점이다. 본 연구에서는 설계기반연구를 활용하여 설명가능한 인공지능을 기반한 인공지능 교육 프로그램을 개발하였다. 인공지능의 기초, 활용, 윤리 세 분야를 골고루 포괄하며 실생활 사례와도 쉽게 연결시킬 수 있는 설명가능한 인공지능을 핵심 주제로 설정하였다. 일반적인 설계기반연구(Design-based research, DBR)에서는 3차 이상의 반복적인 과정이 이루어지지만 본 연구 결과는 1차 설계, 적용 및 평가에 대한 결과를 바탕으로 연구가 진행되었다. 추후 학교 현장에 적용하여 3차 수정 및 보완을 바탕으로 더욱 완성된 설명가능한 인공지능을 주제로 한 프로그램을 개발하고자 한다. 본 연구가 학교 현장에 도입되는 인공지능 교육의 발전에 도움이 되기를 기대한다.

Ahead of the introduction of artificial intelligence education into the revised curriculum in 2022, various class cases based on artificial intelligence should be developed. In this study, we designed an artificial intelligence education program based on explainable artificial intelligence using design-based research. Artificial intelligence, which covers three areas of basic, utilization, and ethics of artificial intelligence and can be easily connected to real-life cases, is set as a key topic. In general design-based studies, more than three repetitive processes are performed, but the results of this study are based on the results of the primary design, application, and evaluation. We plan to design a program on artificial intelligence that is more complete based on the third modification and supplementation by applying it to the school later. This research will help the development of artificial intelligence education introduced at school.

키워드