Analysis of remote learning trends in the COVID-19 period using news big data

뉴스 빅데이터를 활용한 코로나 19시기의 원격 교육 동향 분석

  • Lee, Youngho (Seoul Youngdo Elementary School) ;
  • Koo, Dukhoi (Department of Computer Education Seoul National University of Education)
  • Received : 2021.07.30
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

The pandemic situation caused by COVID-19 has a large and small impact on our society socially, economically, psychologically, and other aspects. In order to prevent the spread of COVID-19, various countries, including Korea, have entered into long-term home care and distance learning systems. However, distance learning experiments conducted in many countries have raised whether face-to-face education can be replaced by distance learning. Therefore, in this study, public opinion, social perception, and field trends were analyzed based on media reports on distance learning. For this purpose, 2,600 articles from 11 newspapers and four broadcasters related to distance learning were collected in this study. Based on this data, keyword trend analysis, topic modeling analysis, sentiment analysis were performed.

COVID-19로 인한 팬데믹 상황은 우리 사회의 사회적, 경제적, 심리적, 그리고 다른 모든 면에서 크고 작은 영향을 미치고 있다. 코로나 19 전파를 막기 위해 우리나라를 포함한 다양한 국가에서는 장기간의 가정 돌봄 및 원격 학습 체제에 들어갔다. 하지만 많은 나라에서 진행된 원격 학습 실험은 대면 교육을 원격 학습으로 대체할 수 있는지에 대한 문제가 제기되었다. 이에 본 연구에서는 원격 수업에 대한 언론 보도 내용을 바탕으로 여론, 사회 인식, 현장의 동향을 분석하였다. 이를 위해 본 연구에서는 원격 수업과 관련된 11개의 신문사 및 4개의 방송사의 기사, 2,600개를 수집하였다. 이 데이터를 바탕으로 키워드 트렌드 분석, 토픽모델링 분석, 감정 분석을 실시하였다.

Keywords