Analysis of Member Information Collection in the National Level of Lifelong Education Information System

국가 수준 평생교육 정보시스템의 회원 정보 수집 현황 분석

  • Beom, Sangyoon (Dept. of Computer Education. Jeonju Nat'l Univ. of Education) ;
  • Jeong, Youngsik (Dept. of Computer Education. Jeonju Nat'l Univ. of Education)
  • 범상윤 (전주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정영식 (전주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2021.07.31
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

The quality growth of online education triggered by remote education platforms such as Coursera and edX has increased the demand for lifelong education through online platforms. In response, South Korea has also created various lifelong education support systems and sites in government agencies and local governments. Each support system and web sites created its own member information collection system. The systematic collection and utilization of learners' information requires an integrated member management system of each system. Therefore, the current status of member information collection of state-level lifelong education support systems was analyzed. Based on this, it distinguishes between member information that systems collect in common and information that they collect separately. It will help to bridge the items underlying the integrated membership framework.

Coursera, edX 등 원격 교육 플랫폼으로 촉발된 온라인 교육의 질적 성장으로 온라인 플랫폼을 통한 평생교육의 수요가 증가하였다. 이에 부응하여, 우리나라도 정부 기관, 지자체에서 다양한 평생교육 지원 제도와 사이트를 만들었다. 각 지원 제도와 사이트의는 각각의 회원 정보 수집 체계를 만들었다. 학습자의 정보를 체계적으로 수집하고 이용하기 위해서는 각 시스템들의 통합된 회원 관리 체계가 필요하다. 따라서 국가 수준의 평생교육 지원 시스템들의 회원 정보 수집 현황을 분석하였다. 이를 바탕으로 시스템들이 공통적으로 수집하는 회원정보와 개별적으로 수집하는 정보를 구분한다. 통합 회원 체계의 바탕이 되는 항목들을 갈무리하는 데 도움을 줄 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 '평생교육 One-ID 고도화 방안 연구' 지원비로 연구되었음.