A Study the Log Entries Required for Balance Evaluation in the Games

게임에서 밸런스 평가에 필요한 로그 항목 연구

  • Published : 2021.05.03

Abstract

This work seeks to extract items necessary for the competitive structure of content or the balance of content through a study of the balance between users in MMORPG. The balance of the game is used in various terms and its definitions are different. To solve these problems, we conducted a literature study on the definition of balance, which extracted the log entries needed for balance. The big data of the game has very important research value, but it is not being utilized properly. Through this study, we hope to collect systematic log data and utilize it for real game operations.

본 연구는 MMORPG에서 사용자간의 균형을 나타내는 밸런스에 대한 연구를 통해 콘텐츠의 경쟁 구조 혹은 콘텐츠의 밸런스에 필요한 항목을 추출하고자 한다. 게임의 밸런스는 다양한 용어로 활용되고 있으며 그 정의가 각기 다르다. 이런 문제점들을 해결하고자 밸런스의 정의에 대한 문헌 연구를 진행하였으며, 이를 통해 밸런스에 필요한 로그의 항목들을 추출하였다. 게임의 빅데이터는 매우 중요한 연구적 가치를 가지고 있으나 이를 제대로 활용하지 못하고 있는 추세이다. 본 연구를 통해 체계적인 로그데이터를 수집하고 이를 실제 게임 운영에 활용될 수 있기를 기대해 본다.

Keywords