Optimization Method for Ship Route Planning in Coastal Sea

연안 내 항로 계획을 위한 최적화 방법

  • Lee, Won-Hui (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Seoul National University) ;
  • Yu, Won-Cheol (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Seoul National University) ;
  • Ham, Seung-Ho (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim, Tae-Wan (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Seoul National University)
  • 이원희 (서울대학교 조선해양공학과) ;
  • 유원철 (서울대학교 조선해양공학과) ;
  • 함승호 (서울대학교 조선해양공학과) ;
  • 김태완 (서울대학교 조선해양공학과)
  • Published : 2018.11.08

Abstract

Unlike previous studies on the optimum route of the ship operating on th ocean, this study proposed an optimization method for the route planning of the ship operating on the coast. In general, passenger ships on the coast navigate along the waypoints indicated in the authorized route. Therefore this study propose objective function considering the braking power and time to determine the speed between waypoints, and the optimum speed was determined by applying the proposed method to the actual route of the passenger ship between Mokpo and Jeju.

대양을 운행하는 선박의 최적 항로에 대한 기존의 연구와는 다르게, 본 연구에서는 연안을 운행하는 선박의 항로 계획을 위한 최적화 방법을 제안하였다. 일반적으로 연안을 운행하는 여객선의 경우 허가 받은 항로를 기준으로 항로에 표시된 변침점을 따라 운행한다. 따라서 본 연구에서는 변침점 사이의 속도를 결정하기 위한 제동 동력과 시간을 고려한 목적 함수를 제안하였고, 목포와 제주를 오가는 여객선의 실제 항로에 본 연구에서 제안한 방법을 적용하여 최적의 속도를 결정하였다.

Keywords