Calibration of 9 axis sensor data for high immersion feeling of VR user

VR 사용자의 높은 몰입감을 위한 9축센서 데이터의 보정

  • Published : 2018.10.18

Abstract

The VR / AR market has grown significantly due to the development of Virtual Reality and Augmented Reality, the core technologies of the Fourth Industrial Revolution. According to a report released by the Korea Science and Engineering Corporation (KISTEP), the global VR / AR market will grow to $ 105 billion by 2022. An important key to the growth of the VR / AR market is user immersion. VR is dependent on technology of hardware such as display and sensor for biometric signal recognition. In order to improve user's immersion feeling, it is important to transmit sensor data to display device more accurately and quickly. In this paper, we consider various sensor hardware dependencies of VR, and compare various correction methods and filtering methods to lower the Motion to Photon (MTP) time that user movement is fully reflected on the display using sensor devices.

4차 산업혁명의 핵심 기술인 가상현실(Virtual Reality)과 증강현실(Augmented Reality)의 발달로 인해 VR/AR 시장이 크게 성장하였다. 한국과학기술기획평가원(KISTEP)이 발표한 보고서에 따르면 2022년 전 세계 VR/AR 시장은 1050억 달러 규모로 성장하게 된다고 명시했다. VR/AR 시장 성장의 중요한 핵심은 사용자의 몰입감이다. VR은 디스플레이와 생체신호인식을 위한 센서 등 하드웨어의 기술의존도가 상당한데 사용자의 몰입감을 향상시키기 위해서는 센서의 데이터를 보다 정확하고 빠르게 디스플레이 기기에 전송하는 것이 중요하다. 본 논문에서는 VR의 센서 하드웨어 의존도를 고려하여 센서 디바이스를 이용하여 사용자 움직임이 디스플레이에 완전히 반영되는 시간 MTP(Motion to Photon)을 낮추기 위한 여러 가지 보정방법과 필터링에 대한 비교 실험을 진행하였다.

Keywords