Hybrid Game for dealing with changes in blood sugar level of children with Diabetes

당뇨 환아의 혈당 변화 대처 학습을 위한 하이브리드 게임 제안

  • Published : 2018.10.18

Abstract

Today, the environment in which type 1 Diabetes children learn how to cope with their Diabetes is very vulnerable. Therefore, it is necessary to create an environment that can respond to changes in blood sugar level of children. The purpose of this study is to suggest game-based educational content on how to deal with changes in blood sugar level through behavioral methods for children with type 1 Diabetes. The purpose of this study is to suggest education type game contents using hybrid method which enhances efficiency in learning children 's expert knowledge. Based on the results of the interviews conducted with diabetes specialists for this study, we suggested the contents of coping with blood sugar change composed of education contents required for the children. As a result of this study, it was found that the hybrid factor was useful in learning diabetes through games. These game contents are expected to provide an environment that children with diabetes can learn more efficiently.

제1형 당뇨 발병 시 환아들이 학습하는 당뇨 교육에 대한 환경이 매우 열악한 사실을 알 수 있었다. 따라서 환아들에게 혈당 변화에 대처하는 학습을 위한 환경을 조성하는 것이 필요하다. 그래서 본 연구에서는 제1형 당뇨 환아를 대상으로 이러한 혈당 변화 대처 요령에 대한 지식과 행동치료를 위한 디지털 콘텐츠를 제안하고자 한다. 이를 통해 아동들이 전문 지식을 학습함에 있어 효율성을 높여주는 하이브리드 방식을 사용한 교육형 게임 콘텐츠를 제안하고자 하였다. 본 연구를 위해 당뇨병 전문가를 대상으로 인터뷰를 진행한 결과를 토대로 환아에게 필요한 교육 내용으로 구성된 혈당 변화 대처 콘텐츠를 제안하였다. 본 연구 결과 어린이들에게 전문 지식인 당뇨를 게임을 통해 학습하는데 있어 하이브리드 요소가 효과적이라는 것을 알 수 있었다. 이러한 당뇨 교육형 게임 콘텐츠는 교육 환경이 열악한 지역의 당뇨 환아들이 보다 쉽게 학습을 할 수 있는 환경을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords