한국정보통신학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference)
- 한국정보통신학회 2018년도 춘계학술대회
- /
- Pages.606-608
- /
- 2018
MBTI 성격유형이 프로그래밍 학습동기에 미치는 영향
Effect of MBTI Personality Type on Programming Learning Attitude
- Kim, Semin (Hanbat National University) ;
- You, Kangsoo (Jeonju University)
- 발행 : 2018.05.31
초록
본 연구에서는 공업계 고등학교 학생들을 대상으로 MBTI 성격유형 검사를 한 후 프로그래밍 수업을 실시하여 학생들의 학습태도를 분석하였다. 이를 위해 창의적 문제해결모형과 통합사고모형을 기반으로 학습을 설계하였다. 학생들은 I(내성적)형과 O(외향적)형을 1차로 나누고 T(사고형)형과 P(인식형)형을 2차로 분류하였다. 본 연구의 결과로는 성격 유형에 따른 학습동기 요소를 알 수 있었다. 이에 추후 연구로는 학습자의 성격유형에 따라 학습방법의 변화를 연구하고자 한다.
In this study, MBTI personality type test was conducted for high school students in engineering, and then programming class was conducted to analyze students' learning attitudes. To do this, we designed learning based on creative problem solving model and integrated thinking model. Students classify I (introvert) type and O (extrovert) type as a primary and T (thinking type) and P (cognitive type) as secondary. As a result of this study, learning motivation factors according to personality type were found. Therefore, in future research, we want to study the change of learning method according to learner personality type.