The Effect of Mobile Simple Payment Service System Factors on Risk, Trust and Positive Emotion

모바일 간편결제 서비스의 시스템 특성이 위험 및 신뢰, 긍정감정에 미치는 영향

  • Published : 2018.05.31

Abstract

Recently, various payment services using mobile terminals are emerging and many users are using this service. This study is an empirical study on the effect of system factors(convenience, reachability, compatibility) of mobile simple payment service on trust, positive affect, mediated by customer perceived risk. A survey was conducted for this study, and a structural equation model was analyzed with PLS. Results showed that convenience, accessibility, and compatibility affect risk, and risk affects trust and positive affect.

최근 O2O를 비롯하여 모바일 거래가 증가하면서 모바일 단말기를 이용한 다양한 결제 서비스가 등장하고 있으며, 사용빈도 또한 크게 증가하고 있다. 본 연구는 모바일 간편결제 서비스의 시스템 특성(편의성, 접근성, 호환성)이 고객이 인지하는 위험을 매개로 하여 신뢰, 그리고 긍정감정에 미치는 영향에 대한 실증연구이다. 본 연구를 위해 설문조사를 실시하였고, PLS로 구조방정식 모형을 분석을 하였다. 연구결과 편의성, 접근성, 호환성은 위험에 영향을 미치며, 위험은 신뢰와 긍정감정 형성에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords