An Exploratory Study on the fNIRS-based Analysis of Business Problem Solving Creativity

기능적 근적외 분광법(fNIRS) 기반의 비즈니스 문제해결 창의성에 관한 탐색연구

  • Ryu, Jae Kwan (SKK Business School. Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Kun Chang (SKK Business School/SAIHST (Samsung Advanced Institute of Health Sciences & Technology) Sungkyunkwan University)
  • 류재관 (성균관대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 이건창 (성균관대학교 경영대학 글로벌경영학과/삼성윰합의과학원)
  • Published : 2018.05.11

Abstract

The importance of business problem-solving creativity (BPSC) becomes crucial much more as competitive situations go on in the market. However, how to assess the BPSC remains an unsolved research issue yet in the literature. In this sense, this study proposes an exploratory analysis of the BPSC from the view of neuro-science experiments called fNIRS. The fNIRS represents a functional near-infrared spectroscopy, a new type of neuro-science research paradigm. This study proposes an exploratory level of how to conduct the fNIRS-based experiments to analyze the BPSC.

비즈니스 환경에서 창의성은 의사결정 문제해결을 위한 중요한 수단이 되고 있다. 본 연구는 실험 패러다임을 구축하고 기능적 근적외 분광법, 즉 fNIRS (functional Near-Infrared Spectroscopy)를 활용하여 창의성이 비즈니스 문제 해결에 미치는 영향을 뇌 인지 변화를 통해 측정하고자 한다. 본 연구에서는 비즈니스 문제해결 창의성이라는 새로운 차원의 창의성을 fNIRS로 측정하고 이를 경영성과 개선으로 연결하고자 하는 연구노력의 탐색적 수준의 결과를 제시하고자 한다.

Keywords