Characteristics of Turbopump and Hydraulic lines of Staged Combustion Cycle Engine

다단연소사이클 엔진의 터보펌프 및 유공압 라인 특성

  • 이정호 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀) ;
  • 전준수 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀) ;
  • 황창환 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀) ;
  • 우성필 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀) ;
  • 유병일 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 엔진시험평가팀)
  • Published : 2017.05.31

Abstract

Research for developing 9 tonf-class staged combustion cycle engine which is high performance upper stage engine has been conducted. Technical demonstration model of the staged combustion cycle engine was installed in combustion test facility of Naro space center. Combustion tests of Power-pack which consists of pre-burner and turbopump without main combustion chamber and combustion tests of engine have been conducted. The vacuuming process of hydraulic lines is introduced and the characteristics of turbopump and hydraulic lines of engine combustion test are described in this paper.

고성능 상단엔진 개발을 위한 9톤급 다단연소사이클 엔진의 선행연구가 진행 중에 있다. 다단연소사이클 엔진 기술검증시제(TDM0)를 제작을 완료하여, 나로우주센터 엔진 연소시험설비에서 예연소기와 터보펌프로 구성된 파워팩 연소시험과 주 연소기까지 장착된 엔진 연소시험을 차례로 수행하였다. 다단연소사이클 엔진 유공압 라인의 진공화 과정과 연소시험에서 나타난 터보펌프의 및 유공압 라인의 특성을 간략히 기술한다.

Keywords