Study on the Transvers Step Application Location of High Speed Planning Hull by Numerical Analysis

수치해석을 통한 고속활주선의 횡방향 Step적용 위치에 관한 연구

  • Kim, Byung-Jae (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Sang-Won (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Park, Geun-Hong (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Gyoung-Woo (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Mokpo Maritime National University) ;
  • Cho, Dae-Hwan (Division of Marine Engineering Mokpo National Maritime University) ;
  • Seo, Kwang-Cheol (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Mokpo Maritime National University)
  • 김병재 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 김상원 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 박근홍 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 조선해양공학과) ;
  • 조대환 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 서광철 (목포해양대학교 조선해양공학과)
  • Published : 2017.11.02

Abstract

In order to improve the frictional resistance of existing high-speed planning hull, a step-like linear transformation has been researched which forms an air layer on the bottom. However, there is a lack of research on the proper position to confirm the effect of Running Attitude and step on each position. In this study, we confirmed the change of the Running Attitude, the effect of the step and the change of the frictional resistance when the step was applied in the longitudinal location.

기존 고속활주선의 마찰저항을 개선하기 위해 선저에 공기층을 형성하게 하는 계단형식의 선형변환이 연구되어 왔다. 그러나 활주선마다 다른 항주자세와 Step의 효과를 확인하기 위해서 적절한 위치에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이러한 Step을 길이방향으로 적용시켰을 때 나타나는 항주자세의 변화, Step의 작용효과 및 마찰저항의 변화를 확인하였다.

Keywords