A Literature Review of Outcome Variables for Serious Games: Focusing on Knowledge Aquisition Outcome Variables

기능성게임의 성과 측정 변수에 대한 문헌 연구: 지식습득 성과변수를 중심으로

  • Published : 2015.05.26

Abstract

There has been highly increased interests in serious games as a result of the development of game industry. But there are limitations in further development due to negative aspects of game in spite of positive aspects of serious game. Recently, related studies have made efforts to provide positive outcomes of serious games. This study examine to analyze the impact of knowledge acquisition among the various outcome variables in serious games. Through the study, we examine the literature review about knowledge acquisition in various domain on serious games and identify the methodology for assessing outcome variables especially knowledge acquisition.

게임 산업이 발전함에 따라 다양한 종류의 게임이 등장하고 있으며, 최근 들어 기능성게임에 대한 관심이 증대되고 있다. 하지만, 기능성게임에 대한 긍정적인 측면에도 불구하고 게임에 대한 부정적인 인식으로 인해 발전에 한계를 지니고 있다. 최근 많은 기능성게임 관련 연구에서 게임에 대한 다양한 긍정적인 성과지표를 통해 기능성게임에 대한 순기능에 대해 강조하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 다양한 기능성게임 성과지표 중에서도 기능성게임을 통해 사용자의 지식성과에 영향을 끼친 연구들에 대해 살펴보고자 한다. 이를 통해 각 분야에서의 지식습득 연구에 대해 살펴보고 이를 평가하기 위한 평가방법론에 대해 살펴보고자 한다.

Keywords