Intake Start Characteristics of a Mach 5 Scramjet Engine

마하 5 스크램젯 엔진의 흡입구 시동 특성

  • 양인영 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 이양지 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 김영문 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 이경재 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀)
  • Published : 2012.05.17

Abstract

Intake start characteristics of a Mach 5 scramjet engine were investigated experimentally. Intake unstart was observed. The model-facility interaction or excessive internal contraction ratio were attributed to this unstart. Intake start was achieved by changing the model position to remove the model-facility interaction, and by modifying the cowl to give smaller contraction ratio.

마하 5 스크램젯 엔진에 대하여 흡입구 시동 특성 시험을 수행하였다. 시험 모델과 시험 설비의 상호 작용이나 과다한 내부 압축비에 의한 흡입구 불시동 현상을 관찰하였다. 모델의 위치를 조정함으로써 모델-설비의 상호 작용을 없애고 카울의 형상을 변경하여 내부 압축비를 조정함으로써 흡입구 시동을 달성하였다.

Keywords