A Study on the Ignition Characteristics of Liquid Rocket Engine Thrust Chamber with Regenerative Cooling

액체로켓엔진 재생냉각 연소기의 점화 특성 연구

  • 이광진 (한국항공우주연구원 추진시험팀) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 추진시험팀) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기팀)
  • Published : 2011.11.24

Abstract

The ignition characteristics of liquid rocket engine thrust chambers which have been developed by domestic technology were analyzed. Analysis results showed that low frequency fluctuation appeared in a partial ignition range according to different temperature profiles and vaporous state in the oxidizer manifold with startup sequences. This low frequency fluctuation wasn't developed as a malfunction factor, but this fluctuation is thought to be taken a continuous concern considering interfaces with engine system and launch vehicle.

국내 기술로 개발된 액체로켓엔진 연소기의 점화 특성을 분석하였다. 분석결과 시동 시퀀스와 더불어 산화제 매니폴드의 온도 편차 및 증발 상태에 따라 저주파 섭동이 일부 점화 구간 내에 나타남을 보였다. 이 저주파 섭동은 연소기의 기능 장애 요소로 성장하지 않았지만, 엔진시스템 및 발사체와의 인터페이스를 고려하여 지속적인 관심을 가져야 할 것으로 사료된다.

Keywords