Damping Characteristic of Resonator according to Geometry Variation

음향공 형상 변화에 따른 감쇠 특성 변화

  • 김재호 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 박진호 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 유이상 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 장지훈 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 고영성 (충남대학교 항공우주공학과)
  • Published : 2011.04.28

Abstract

Damping characteristic according to acoustic cavity's geometries was investigated to control the high frequency combustion instability occurring in the Liquid Rocket Combustion Chamber by experimental test and linear analysis. Its diameter was determined as a design parameter and its orifice length and diameter were appointed as fixed parameter in this study. Result shows that the damping capacity has been almost constant through all the experiments despite using the same orifice and helmholtz resonators which have different volume.

본 연구에서는 액체로켓엔진에서 발생되는 고주파 연소불안정 문제를 제어하기 위한 수동제어 장치인 헬름홀쯔 음향공의 형상변화에 따른 음향공의 감쇠 특성에 대하여 연구하였다. 오리피스의 지름과 길이가 일정한 헬름홀쯔 형상 음향공의 지름을 점차 줄여 음향공의 형상이 헬름홀쯔 음향공의 오리피스 지름과 같은 지름을 가진 쿼터웨이브 형상으로 변화 할 때 각 단계별 튜닝되는 음향공의 부피는 작아지지만 그에 따른 음향공의 음향 감쇠 효과는 거의 일정하다는 것을 상온 음향실험과 수치해석을 비교 하면서 그 특성을 확인 하였다.

Keywords