A Design and Development of Theme-Based Integrated Program using the Diki-3000

디키-3000 활용 주제중심 통합 프로그램 설계 및 개발

  • Park, Jung-Ho (Doi Elementary School) ;
  • Kim, Chul (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education)
  • 박정호 (도이초등학교) ;
  • 김철 (광주교육대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2011.01.05
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

Educational efforts in integrating various subjects which are closely related to one another have had positive results. Additionally, integrating subjects has shown to be more effective than teaching subjects independently. The purpose of this study is to propose, construct, and develop a theme-based integrated program that teaches elementary school student's subjects which are outside the regular curriculum such as electricity, electronics, programming, and energy by using Diki-3000. Thus, having considered the theoretical background of theme-based integrated program, elementary school subjects including home economics, science, social studies, and extracurricular activities have been analyzed and restructured into theme-based program. Students will learn about and familiarize themselves with these subjects by utilizing the Diki-3000 product. This program aims to improve students understanding of the aforementioned subjects by combining Diki-3000's strengths as an educational tool with the contents of theme-based integrated program. Moreover, the learning experiences gained from completing critical problem-solving activities which are beyond normal subject knowledge is expected to help develop learners' positive thinking skills.

한 교과의의 지식이나 경험을 독립적으로 가르치는 방식에서 벗어나 관련성 깊은 여러 교과의 교육내용을 서로 의미있게 통합하여 가르치는 교육적 노력은 긍정적인 효과를 가져왔다. 본 연구에서는 초등학생들에게 친숙하지 않은 전기 전자, 프로그래밍, 에너지 관련 교육내용을 디키-3000 학습교구를 활용하여 통합적으로 지도하기 위해 주제중심 통합프로그램을 설계하고 개발하는데 그 목적이 있다. 이에 교과 통합교육의 이론적 배경을 고찰하고 이를 근거로 초등학교 실과, 과학, 사회, 재량활동의 관련 교육내용을 분석하였으며 주제를 중심으로 재구생하였다. 본 프로그램은 디키-300의 교구적 장점과 주제중심의 프로그램의 맥락적, 통합적 교과 학습내용이 결합되어 전기전자 및 프로그래밍에 대한 실제적, 실천적 이해를 도울 것이다. 또한 단순 교과지식의 습득을 넘어 논리적, 문제해결활동이 결합된 학습경험으로 학습자의 긍정적 사고력 신장에도 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords