Contents Development Strategies for Field Trips with Creative Activities Using Smart Devices

창의적 체험활동을 위한 스마트 기기용 콘텐츠 개발 전략

  • Kim, Hong-Rae (Dept. of computer Education, Chuncheon National University of Education) ;
  • Lim, Byeong-Choon (Dept. of computer Education, Chuncheon National University of Education)
  • 김홍래 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 임병춘 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2011.01.10
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

The present study proposes an innovative approach to develop educational contents for the field trip with creative activities. In the study, the field trip with creative activities extends students' learning spaces from not only the classroom but also social circumstances. With the use of the Creative Resource Map (CRM) for students' field trip, students can approach to rich contents whenever and wherever they want. For this, it is necessary to have a variety of curriculum-related contents. For the content development, it is important to enhance mutual cooperation between school and local community as well as to create local capacity for the development of the u-learning contents with smart devices.

본 연구는 스마트 기기를 바탕으로 한 학습 환경에서 창의적 체험활동 운영에 필요한 콘텐츠 개발 방법의 새로운 접근 방법을 제시한다. 창의적 체험활동은 학습 공간을 교실이 아닌 사회로 확장하였다는 점에서 매우 의미가 있다. 학생들은 언제 어디서나 창의적체험자원지도(CRM)을 바탕으로 스마트폰을 이용하여 풍부한 콘텐츠를 접할 수 있게 될 것이다. 이를 위해서는 교육과정과 연계된 다양한 콘텐츠가 필요하다. 이러한 콘텐츠 개발을 위하여 학교와 지역사회의 협력이 중요하며 스마트폰을 기반으로 한 u-러닝 콘텐츠 개발을 위한 지역 중심의 개발 역량을 제고할 필요가 있다.

Keywords