Development of ICT Literacy Assessment Tool Using Computer Based Assessment(CBA) System - Case of OECD PIAAC

CBA 시스템을 활용한 정보화 역량 검사도구 개발 - OECD PIAAC 사례를 중심으로

  • Lee, Soo-Young (Seoul National University of Education, Department of Elementary Education) ;
  • Lee, Young-Min (Sookmyung Women's University, HRD School for Women)
  • 이수영 (서울교육대학교 초등교육학과) ;
  • 이영민 (숙명여자대학교 여성HRD대학원)
  • Received : 2011.01.07
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

This study discusses the definition of ICT literacy and the new assessment tool for measuring ICT literacy using a computer-based assessment(CBA) system. In particular, this study reviewed the assessment framework and exemplary CBA items which was developed for OECD PIAAC(Programme for the International Assessment of Adult Competencies).

본 논문은 정보화 시대에 요구되는 역량의 개념과 유형을 정의하고 정보화 시대의 역량 특성이 반영된 정보화 역량 검사도구 개발에 대한 고찰이다. 우리나라에서는 한국교육학술정보원을 중심으로 2007년부터 초 중 고등학생들의 ICT 리터러시 검사 시스템을 개발하여 국가 수준의 ICT 리터러시를 평가하고 있다. 그러나 개발된 웹기반의 선다형과 수행형 ICT 리터러시 검사 시스템은 정보화 역량 고유의 특성을 완전히 반영하지는 못하고 있다. 본 연구는 현재 OECD에서 연구개발 중인 PIAAC(Programme for the International Assessment of Adult Competencies)의 컴퓨터 기반 정보화 역량 검사도구를 살펴봄으로써 보다 효과적이고 효율적인 정보화 역량 검사도구 개발을 위한 시사점을 제안한다.

Keywords