스크래치 언어를 이용한 초등학교 프로그래밍 교육 과정

A Study on The Programming Education Curriculum with Scratch Language for The Elementary Student

  • 김미선 (대구교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박판우 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Mi-Seon (Dept. off Computer Education, Daegu National University of Education) ;
  • Park, Phan-Woo (Dept. off Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 투고 : 2011.01.09
  • 심사 : 2011.01.12
  • 발행 : 2011.01.18

초록

개정된 초 중등학교 정보통신기술교육 운영지침에는 프로그래밍 교육을 새롭게 강조하고 있다. 초등학교 5,6학년에 해당되는 3단계에서는 직접 프로그래밍에 관한 기초 지식 및 간단한 입출력 프로그램의 작성 등을 교수하도록 하고 있다. 본 초등학교 프로그래밍교육과정 연구에서는 개정된 초 중등학교 정보통신기술교육 운영지침에서 권고하는 프로그래밍에 관련된 학습 목표를 추출한 후, 초등학교 적용을 위한 프로그래밍 교육과정을 연구한다. 그리고, 스크래치 언어를 프로그래밍 교육 도구로써 선택하여 제안한 교육과정에 해당되는 학습 내용을 구성한다.

In the basis on the revised Information and Communications Technology guidelines at elementary and middle school, it is newly emphasized in 3rd stage of ICT guidelines that the programming education is needed to cope with information-oriented society at the elementary school. But, it is a little difficult for the young students to learn how to make program. In this paper, we suggest a programming education curriculum with Scratch Language and educational contents for the elementary student.

키워드