스마트 러닝 환경에서의 평가학습 애플리케이션 개발

Development of the Evaluation Training Application in Smart-Learning Environment

  • 김정아 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김은길 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김종훈 (제주대학교 교육대학 컴퓨터교육)
  • Kim, Jung-A (Jeju National University, Dept. of Computer Education) ;
  • Kim, Eun-Gil (Jeju National University, Dept. of Computer Education) ;
  • Kim, Jong-Hoon (Jeju National University, Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2011.01.09
  • 심사 : 2011.01.12
  • 발행 : 2011.01.18

초록

본 연구의 목적은 학습자 중심의 학습을 위해 학교현장과 가정에서 활용 가능한 모바일 기기인 스마트폰을 중심으로 애플리케이션을 개발하여 교육적 도구로서 활용하는 것이다. 스마트폰 애플리케이션이 갖는 강점은 항상 휴대가 가능하고, 컴퓨터를 활용할 때와 같이 부팅시간과 장소의 제약을 받지 않는 것이다. 학생들은 수업에 참여하기 전 수차례 평가에 임할 수 있고, 이를 통해 사전 예습의 효과와 학습 과정에서 학습동기를 지속시킬 수 있는 긍정적인 결과를 예상할 수 있다.

The purpose of this paper is to develop an application that utilizes educational tools on the Smart-Phone, which will make it possible for student education in any environment. Strengths that a Smart-Phone application has include always being carried by the student, short boot time to open the program and rather than having to use a traditional computer for access. Tests can be taken repeatedly, so students prepare before class and keep their motivation level high, thus raising overall test outcomes.

키워드