A study of Robot Programming Curriculum based on Storytelling

스토리텔링 기반 로봇 프로그래밍 교육과정 연구

  • Lee, Jae-Inn (Dept. of Computer, Jinju National University of Education) ;
  • Sung, Young-Hoon (Dept. of Computer, Jinju National University of Education)
  • 이재인 (진주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 성영훈 (진주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.12.13
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

Most of the robot programming curriculums consists mainly of understanding robot programming language and learning a simple grammatical sentences rather than logical problem solving process, these curriculums impose a burden on childrens' learning. Storytelling offers opportunities for continuation of childrens' positive learning motivation to practice symbolic manipulations, hold multiple abstract concepts in their heads, and create meaning between these ideas. In this paper, to overcome the difficulty of robot programming curriculum in elementary school and find teaching method which derives the childrens' motivation, we used storytelling in study of our robot programming curriculum.

대부분의 로봇 프로그래밍 교육과정이 논리적인 문제해결 절차보다 프로그래밍 언어의 이해, 단순한 문법적 지식의 습득 위주로 구성되어 있어 초보자가 학습하기에 부담이 된다. 스토리텔링은 학생들의 긍정적인 학습동기 지속을 위해 상징적 조작활동, 여러 가지 추상 개념들 다루기, 아이디어 사이에서 의미 생성을 위한 기회들을 제공한다. 본 연구에서는 학습자의 긍정적 학습동기를 부여할 수 있는 스토리텔링을 로봇 교육에 접목시켜 지속적인 학습의 몰입과 구심점을 제공할 수 있는 로봇 교육과정을 설계하고 이를 지원할 수 있는 시스템을 연구하였다.

Keywords