Fischer-Tropsch 왁스로부터 항공유제조를 위한 촉매연구동향

Researches Trend to Produce Jet-fuel from Fischer-Tropsch Wax

  • 박은덕 (아주대학교 에너지시스템학부) ;
  • 박명준 (아주대학교 화공.신소재공학부) ;
  • 김윤하 (아주대학교 에너지시스템학부) ;
  • 김명엽 (아주대학교 에너지시스템학부) ;
  • 정순용 (한국화학연구원 석유대체기술연구센터) ;
  • 한정식 (국방과학연구소 1기술-5부) ;
  • 정병훈 (국방과학연구소 1기술-5부)
  • 발행 : 2010.11.25

초록

피셔트롭스반응은 합성가스 ($H_2+CO$) 로부터 액체연료를 생산하기 위한 목적으로 연구되고 있으며 최근 한정된 석유자원으로 인하여 그 중요성이 증대하고 있다. 이 반응을 통해 생산된 왁스는 수첨분해 반응을 통해 원하는 액체연료 (디젤, 항공유, 윤활유 등) 영역의 수율을 높일 수 있다. 수첨분해반응을 위해선 수소화/탈수소화 기능을 가지는 금속을 포함하고 크래킹 반응을 일으키는 산점을 가지는 양기능성 촉매가 선호된다. 본 연구에서는 수소첨가분해 반응에 이용하는 일반적인 촉매를 알아보고 왁스종류, 반응온도, 반응압력 등 공정변수에 따라 사용가능한 촉매를 조사, 비교하였다.

Fischer-Tropsch(F-T) reaction, in which syngas($H_2+CO$) is transformed into liquid fuels, has attracted much attention recently due to the limited reservoir of petroleum. The formed F-T wax can be converted into various liquid fuels, such as gasoline, diesel, jet fuel, lubricants, etc., through the hydrocracking reaction. To carry out the hydrocracking reaction, the bifunctional catalyst is required, in which hydrogenation/dehydrogenation occurs over metal and cracking proceeds over solid acid sites. In this contribution, we review the reported hydrocracking catalysts and summarize some process variables (feed compositions, reaction temperature and reaction pressure) for each catalyst.

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