A Study on the Combustion Characteristic in End-Burning Hybrid Propulsion System using $GN_2O$/PE

$GN_2O$/PE를 사용한 End-Burning 하이브리드 추진 시스템의 연소 특성 연구

  • 우경진 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 문근환 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 오지성 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이정표 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 문희장 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 성홍계 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부)
  • Published : 2010.11.25

Abstract

In this study, combustion experiments of the End-Burning Hybrid Propulsion System using $GN_2O$(Gas Nitrous oxide)/HDPE were performed and the results were compared to those of the combustion experiments using GOX/HDPE. The regression rate of the solid fuel using $GN_2O$ is lower than that of the solid fuel using GOX since oxidizer inlet velocity of $GN_2O$ is lower than that of GOX. However, in case of using $GN_2O$, the characteristic velocity is higher than those of the GOX. The combustion chamber pressure and thrust were relatively kept constant during combustion.

산화제로 $GN_2O$, 고체 연료는 HDPE(High Density PolyEthlene)를 사용하여 End-Burning 하이브리드 연소 실험을 수행하여 GOX/HDPE를 사용한 결과와 연소 특성을 비교하였다. 스월 인젝터 출구의 산화제 분사 속도 차이로 인해 $GN_2O$를 사용한 경우에 GOX를 사용한 경우보다 낮은 후퇴율이 나타났으나 연소 효율은 $GN_2O$/HDPE가 GOX/HDPE의 경우보다 높게 나타났다. 연소실 압력 및 추력은 연소 시간동안 비교적 일정하게 유지되었다.

Keywords