초음속 충동형 터빈의 로터 전익 두께가 성능 변화에 미치는 영향

Rotor leading edge thickness effect on supersonic impulse turbine performance

  • 이항기 (한국항공우주연구원 터보펌프팀) ;
  • 정은환 (한국항공우주연구원 터보펌프팀) ;
  • 박편구 (한국항공우주연구원 터보펌프팀) ;
  • 김진한 (한국항공우주연구원 터보펌프팀)
  • 발행 : 2010.11.25

초록

75톤급 개방형 액체로켓엔진에 장착되는 터보펌프의 초음속 충동형 터빈의 로터 전방 두께에 따른 성능 특성 변화의 시험적 연구를 수행하였다. 75톤 터빈 시험에서는 로터 두께 대 피치비가 30톤 로터 대비 각각 1.9배와 1.4배인 로터의 성능을 비교하였다. 시험 결과 로터 두께가 상대적으로 작은 로터의 설계 상사점 효율이 1.5% 상승하였고, 동일 회전수에서 최대 효율이 나타나는 압력비도 증가하였다.

It was investigated that effect of the supersonic impulse turbine rotor leading edge thickness which was the part of 75 ton open cycle liquid rocket engine turbopump. The test for turbine was performed that the rotor thickness to pitch ratio was 1.9 and 1.4 to 30 ton turbine. As a result of test, the rotor with lower thickness(1.4) had 1.5% efficiency gain to the higher thickness(1.9) and the pressure ratio with maximum efficiency was increased to the nozzle full expansion point.

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