전산 구조해석을 이용한 산화제 개폐밸브 성능향상에 관한 연구

Study on the performance improvement of a Main Oxidizer shut-off Valve Using Computer Aided Structural Analysis

  • 김도형 (한화 항공우주/기계연구소) ;
  • 배영우 (한화 항공우주/기계연구소) ;
  • 홍문근 (한국항공우주연구원 발사체미래기술팀) ;
  • 유재한 (한국항공우주연구원 발사체미래기술팀) ;
  • 김은수 (한화 항공우주/기계연구소) ;
  • 장기원 (한화 항공우주/기계연구소)
  • 발행 : 2010.11.25

초록

발사체 추진시스템에서 CC(Combustion Chamber) 산화제 개폐밸브는 액체산소를 연소기로 공급 및 차단함으로써 연소를 개시 및 중단시킬 뿐만 아니라, 정상운영 상태에서는 연소기 내 안정된 연소가 가능하도록 일정한 유량의 액체산소를 공급한다. 개발이 완료된 산화제 개폐밸브 EM(Engineering Model)의 주요 구성부의 성능향상을 위하여 전산구조해석을 이용한 중간플랜지, 밸브 입구의 립 부분의 설계 변경을 수행하였으며, 성능 시험을 통하여 설계변경에 의한 성능 향상을 최종확인 하였다.

MOV(Main Oxidizer shut-off Valves) control the combustion of launch vehicle systems by the supply and the isolation of liquid oxygen to a main combustion chamber in launch vehicle systems. Moreover, the MOV should secure a constant flow rate of liquid oxygen for combustion instability in the steady operational state. To modify the middle flange and rip of inlet valve design by Computer Aided Structural Analysis for improvement of EM core functions. In result, it has been verified to improve performance of EM by tests.

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