속도 복합형 초음속 충동형 터빈의 로터 블레이드 오버랩이 성능특성에 미치는 영향

Effects on the Performance of Velocity Compound Supersonic Impulse Turbine with the Rotor Overlaps

  • 조종재 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 김귀순 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 정은환 (한국항공우주연구원 터보펌프 그룹)
  • 발행 : 2010.11.25

초록

본 연구에서는 속도 복합형 초음속 충동형 터빈의 동익 오버랩에 대해 전산해석을 수행하고, 그 성능특성을 분석하였다. 전산해석 결과를 통해 익근보다는 익단에 오버랩을 적용한 경우가 터빈의 성능을 향상시키는데 더 효과적이며, 익근과 익단 모두 오버랩을 적용한 경우가 터빈의 성능 향상 가장 큰 것으로 나타났다. 하지만 2단 동익 오버랩의 경우, 전체 터빈에서 2단이 발생시키는 출력이 약 22~23%에 지나지 않으므로 2단 동익 오버랩에 의한 터빈 성능 향상은 크지 않은 것으로 파악되었다.

Present study was conducted numerical analysis for velocity compound supersonic impulse turbine with the rotor overlaps, and the performance characteristics were analyzed through the numerical results. Tip overlap was more effective than hub overlap through the analysis. a case, overlap applied the hub and tip of the rotor, has the largest improvement for the turbine performance in parametric study cases. In case of overlap for the 2nd stage rotor, however, improvement of the turbine performance was not visibly large. Because, power generated in the 2nd stage was 22~23% of whole generated turbine power.

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