Hot-firing Tests of Subscale Gas Generator for 75 ton-class Liquid Rocket Engine

75톤급 액체로켓엔진 축소형 가스발생기 연소시험

  • 김문기 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 안규복 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기팀)
  • Published : 2010.05.27

Abstract

A subscale gas generator was designed and manufactured to understand a reason for increased pressure drop of liquid oxygen injectors observed in a technology demonstration model of a 75 ton-class gas generator. A total of 6 hot-firing tests were successfully performed including experimental conditions of design and off-design points. The hot-firing results showed that discharge coefficients of fuel and liquid oxygen remained constant as the mixture ratio varied at a fixed chamber pressure. At a fixed mixture ratio, it was also found that discharge coefficients of fuel and liquid oxygen was constant as the chamber pressure was increased.

75톤급 가스발생기 기술검증시제에서 나타난 산화제 분사기 차압의 증가 원인을 파악하기 위하여 축소형 가스발생기를 설계, 제작하였다. 설계점 및 탈설계점 시험 조건을 포함한 총 6회의 연소시험을 성공적으로 수행하였다. 연소시험 결과 연소압을 고정한 후 혼합비를 증가시킨 경우 연료 및 산화제 유량계수는 일정한 것으로 나타났으며, 혼합비를 고정한 후 연소압을 증가시킨 경우에도 연료 및 산화제 유량계수는 변함이 없는 것으로 파악되었다.

Keywords