Control effects of the hydrodynamic force of twin rudder in a uniform stream

균일 흐름중에 놓인 쌍동타의 간격변화가 유체력 제어효과에 미치는 영향

  • Shon, Chang-Bae (Division of Ocean Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Oh, Woo-Jun (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Ku, Youn-Kyoung (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Gim, Ok-Sok (Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Gyoung-Woo (Division of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University)
  • 손창배 (한국해양대학교 해양공학과) ;
  • 오우준 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 구윤경 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 김옥석 (목포해양대학교) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 해양시스템공학부)
  • Published : 2010.04.22

Abstract

An open water rudder test was carried out to figure out the flow characteristics around a twin rudder at $Re=1.5\times10^4$. In the analysis, the unique characteristics of a twin rudder, which effects rudder farces, were explained. The analysis is included varying angles of attack fram 10 to 30 degree. In this paper, the measured results has been compared with each other to predict the performance characteristics of a twin rudder's 2-dimensional section by 2-frame grey level cross correlation PIV method. The side force of the rudder could be mainly improved at 0.75L.

선박의 조종성능 향상을 위해 적용되고 있는 쌍동타의 유체력 평가를 위해 $Re=1.5\times10^4$에서 쌍동타의 상 하부 리더 간격을 변화시켜 주위 유동을 계측하였다. 영각에 따른 쌍동타 주위에서 생성되는 와의 생성과 소멸 메커니즘을 이해하기 위해 속도 및 에너지 분포를 2-프레임 그레이레벨 상호상관 PIV기법을 이용하여 비교 분석하였다. 쌍동타의 상 하부 간극의 영향에 따른 측압력은 0.75L에서 향상되었다.

Keywords