놀이를 통한 알고리즘 학습 방안 연구

Study of the Way to Learn Algorithms through play

  • 김승완 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김종훈 (제주대학교 초등컴퓨터교육)
  • Kim, Sung-Wan (Dept. of Computer Education, Jeju National University) ;
  • im, Jong-Hoon (Teachers College, Jeju National University)
  • 투고 : 2010.07.23
  • 심사 : 2010.08.04
  • 발행 : 2010.08.10

초록

본 논문은 빠르게 변하고 있는 지식 정보화 사회에서 문제해결능력 및 창의성의 향상을 위한 알고리즘 교육방법에 대하여 연구하였다. 특히 컴퓨터 정보 교육의 알고리즘은 학생들의 논리적 사고력과 문제를 해결하기 위해 최선의 해결책을 찾는데 있어 효과적인 학습 내용으로 매우 중요하다. 하지만 알고리즘 교육은 주로 컴퓨터와 언어를 이용하여 정적으로 이루어진다는 것을 고려했을 때 초등학생들의 인지 구조와 수준에 맞게 가르치는 것이 필요하다. 본 연구에서는 알고리즘의 원리를 컴퓨터가 없이 놀이를 통하여 습득하게 함으로 학습자들로 하여금 알고리즘의 원리를 익히게 하고 문제 해결력과 창의력을 기르게 하는데 목적이 있다.

This paper has been studied about algorithm teaching methods for improving the problem-solving skills and creativity in rapidly changing information society. Especially the algorithms for teaching about computer is very important. Because it is effective learning content for finding the best solution to solve a problem and improve the students' logical thinking. However, teaching algorithms can be monotonous to children on account of using only computer and languages. So It needs to consider about the cognitive structure and level of elementary school students. Therefore, this study has the purpose to acquaint students with the principle of algorithm and improve problem-solving and creativity using games, not computer.

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