Enhancing the Quality of Speciality-Aptitude Work in Elementary Classrooms : Impact on DIKI-3000

DIKI-3000을 활용한 초등학교의 특기적성 교육의 질 향상 방안

  • Received : 2010.07.01
  • Accepted : 2010.07.20
  • Published : 2010.08.10

Abstract

It is true that the digital electronics industry of Korea whose natural resources are very poor, is one of very important fields that can make Korea's ranking rise in global competitiveness. However we already know the actual circumstances that low Korea's birthrate, an ageing population, growing of developing countries, avoiding majoring engineering, etc. can be major obstacles to developing the technology. To overcome these problems, it is very important to turn out better manpower by presenting students an opportunity for creative basic scientific technological education by kindling students' interest. Through this study, I will apply DIKI-3000 developed by KEA(Korea Electronics Association) to the elementary school, compare and analysis the result of special ability and aptitude synthetic test, measure which factors of special ability and aptitude are improved, and search what to modify.

천연자원이 부족한 우리나라의 디지털 전자산업은 국가경쟁력을 높일 수 있는 중요한 분야임에 틀림이 없다. 하지만 출산율 감소, 인구의 노령화, 신흥 개발국의 성장, 이공계 기피현상 등은 끊임없는 기술개발의 커다란 걸림돌이 되고 있는 실정이다. 이를 극복하기 위하여 어린이들에게 흥미를 유발시키고 창의력 있는 기초과학기술교육의 기회를 제공하는 일은 우수한 인력을 배출할 수 있는 매우 중요한 일이라 할 수 있다. 본 연구에서는 KEA(한국전자정보통신산업진흥회)에서 개발한 DIKI-3000(차세대 디지털리더 육성 프로그램 : Digital Future Reader Program)을 초등학교 교육현장에 적용해 보고 특기적성 종합검사의 결과를 비교 분석하여 향상되어진 특기적성의 요소들을 파악하고, 보완해야 할 점들을 모색해 보고자 한다.

Keywords