Copyright education program by using a Role-play Model

역할놀이를 활용한 저작권 교육 프로그램

  • Rhee, Jumg-Mi (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Chun, Seok-Ju (Seoul National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 이정미 (서울교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과) ;
  • 전석주 (서울교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.06.30
  • Accepted : 2010.07.20
  • Published : 2010.08.10

Abstract

In information and communications society, the numbers of elementary students who violate copyright law have been growing due to lack of understanding so they are needed to be educated on copyright. However, current education only has focused on copyright infringement, few numbers of educations have instructed copyright oriented examples linked to regular curriculum. Therefore, the purpose of this study is to grow elementary students's understanding of copyright and find new ways of education through designed copyright education program oriented regular curriculum.

정보 통신의 발달로 초등학생들이 온라인 중심의 저작물을 이용하는 중요한 사용자가 되고 있음에도 불구하고 저작권 인식은 현저히 낮으며 저작권 침해 및 피해의 사례가 증가하고 있어 저작권 교육에 대한 필요성이 증대되고 있다. 그러나 현재 진행되는 저작권 교육은 저작권 환경에 대한 이해와 사이버 범죄 안에 존재하는 저작권 침해에 관련된 것이며 교과 교육과 연계한 사례중심의 저작권 교육에 대한 접근은 소수에 불과하다. 따라서 본 연구는 초등학생이 직면하게 되는 저작권 관련 문제를 사례 중심적인 역할놀이를 활용한 교육으로 실시하기 위하여 기존 역할놀이 모형을 저작권 교육에 맞게 설계하고 교과 교육과 연계한 저작권 교육 프로그램을 설계함으로써 저작권 교육의 새로운 방안을 모색하고 교육 현장에서 바로 사용할 수 있는 실질적인 저작권 교육 방안을 제시하여 초등학생의 저작권 인식 및 소양 함양에 긍정적인 영향을 주고자 한다.

Keywords