모바일 게임이 초등학생의 학업성적과 학교생활적응에 미치는 영향에 대한 연구

A Study of the Impact of Mobile Games on Elementary Students' School Achievements and School Adjustment

  • 김동효 (진주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 한병래 (진주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Dong-Hyo (Dept. of Computer Education, Chinju National University of Education) ;
  • Han, Byoung-Rae (Dept. of Computer Education, Chinju National University of Education)
  • 투고 : 2010.06.21
  • 심사 : 2010.07.20
  • 발행 : 2010.08.10

초록

최근 게임 산업에서 모바일 게임이 차지하고 있는 비중이 증대됨에 따라 모바일 게임의 주요 사용자인 10대 청소년층의 모바일 게임 사용시간이 크게 증가하게 되었고 모바일 게임은 다양한 형태로 초등학생을 포함한 청소년에게 영향을 미치고 있다. 이에 본 연구에서는 모바일 게임이 학교성적과 학교생활 적응에 미치는 영향을 고찰하고 이를 바탕으로 하여 모바일 게임이 가진 부정적인 효과를 상쇄시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.

As portion of the mobile games in game industries has snowballed lately, length of the game time by teenagers who are main users has remarkably increased and mobile games have affected teenagers' lives including elementary school students in various ways. So this study has designed to offset the negative effects of mobile game through examining its impact on elementary school students' achievement and school adjustment.

키워드