Wiimote를 이용한 재활환자용 기능성 게임 콘텐츠 설계

A developed Serious Game for Rehabilitation Training

  • 발행 : 2009.10.29

초록

현재의 장애인 및 재활환자의 치료를 목적으로 하는 기능성 게임은 대상자들에게 적합하지 않은 사용자 인터페이스를 사용하여 만들어 졌거나 게임성도 치료에 적합하지 않다. 장애인 및 재활환자는 정상인들에 비해 운동능력과 두뇌작용이 현저히 떨어지기 때문에 이에 맞는 인터페이스 개발은 아주 중요한 요소이다. 본 논문에서는 닌텐도사의 Wii 게임기 컨트롤러와 패턴인식을 통한 신호 처리 방식으로 장애인 및 재활환자에게 적합한 인터페이스를 개발하고 이를 게임에 적용하여 장애인 및 재활환자의 치료를 목적으로 하는 기능성 게임의 개발에 대한 가능성을 제시하고자 한다.

Current Serious games for medical treatment and rehabilitation are not usually suitable for actual patients because of the inconvenient user interfaces. The disabled or rehabilitants have limited ability to control the game contents. Therefore, it is very important to develop proper interfaces for such serious games. In this paper, we propose a serious game that utilizes the Nintendo wiimote controller and pattern recognition techniques. We also show the possibility of such contents for the future application to actual rehabilitation.

키워드