IPTV 소셜네트워크서비스를 위한 개인화에 관한 연구

Research on Personalization for Social Network Service in IPTV

  • 발행 : 2009.02.09

초록

웹을 기반으로 하는 소셜네트워크서비스(SNS:Social Network Service)는 비약적 발전을 거듭하여 다양한 형태로 사용자에게 제공되고 있다. 관계/관심에 기반 한 서비스로 사람들의 참여와 관계에 의해서 Data가 쌓이고 이를 통해 다시 지속적인 참여와 관계를 유도하는 방식의 SNS는 웹을 기반으로 시작하여 모바일시장으로 확장되었다. 모바일 시장에서의 성공적인 SNS 사업모델의 개발은 모바일이 가지고 있는 사용자의 사용행태를 기반으로 한 서비스 창출에 그 요인이 있다고 볼 수 있다. 이러한 배경에서 TV를 활용한 SNS 개발이 IPTV 사업자를 중심으로 국내외에서 지속적으로 연구되고 있다. 하지만 SNS를 위해 필수적인 요소인 TV에서의 개인화는 TV의 공공적 성격에 의해 연구의 진행이 미진한 실정이다. 이 연구는 IPTV에서의 개인화 방안을 사용자 행태분석을 통해 연구하고자 한다. TV의 개별 사용자를 위한 개인화는 PC나 모바일 기기와의 개인화와는 다른 방식의 개인화를 요구한다. 따라서 개별, 가족구성원 그룹별, 가족구성원 전체별로 개인화의 유형을 분리하고 이에 대한 행태분석을 실시한 결과 공공재 성격이 강한 TV에서의 개인화는 크게 개인화의 정도, 개인화의 유형, 개인화의 표현방식, 개인화의 구성방식에 있어서 PC나 모바일 기기와 다른 차이점이 있었다.

Social Network Service has been extremely popular these days and providing diverse features and functions to users. Social networking and interest sharing in between users are key factors of SNS and this circles back to draw more users to the service. Web is the first media to provide SNS and mobile is the next. The service based on mobile environmental uniqueness such as Location-based-service(LBS) is the key success factors to convert users to web SNS to mobile SNS. TV has also been a possible SSN market to draw users to share interests and participation. However TV has been always community electronics in family members and personalization to provide SNS has been barrier to overcome. In this study, we explorer ideas of key factors of personalization in TV environment and conducted a field study to define characteristics of TV personalization in terms of depth, method, style and structure. Research finds out that there are significant differences in these categories.

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