Structrral Analysis of Bridge Pier with 40MPa High Strength Concrete

설계강도 40MPa 고강도 콘크리트를 적용한 교량 교각 구조물의 구조해석

  • 허재훈 (한국도로공사, 설계처) ;
  • 이상근 (한국도로공사, 설계처) ;
  • 곽석환 (한국도로공사, 설계처) ;
  • 허석범 (신성엔지니어링, 구조부) ;
  • 박창민 (신성엔지니어링, 구조부)
  • Published : 2009.05.07

Abstract

In this study, We analyze structural behavior feature of column under reinforced-bar and concrete strength and load conditions and analyze optimal column diameter and construction cost through parameter study. In case we use the 40MPa high strength concrete instead of 27MPa concrete in pier, the results show positive effect in appearance of pier and cost because of small column diameter and low construction cost. Also, practical effect is proved by applying this results in pier of Shin Hou Bridge on Hum-Sung ${\sim}$ Chung-Ju highway construction work.

본 연구는 휨-압축을 받는 교각 기둥 부재의 구조 요소별 철근과 콘트리트 강도 및 하중조건에 따른 구조거동 특성을 분석하고, 교각 기둥에 대한 매개변수 해석(Parameter Study)을 실시하여 콘크리트 강도별 및 높이별 기둥의 최적단면 및 공사비를 검토하였다. 검토결과, 기존의 27MPa 콘크리트 대신 40MPa 고강도 콘크리트를 적용할 경우, 기둥 단면이 축소되고 공사비도 평균 8%정도 감소되어 교각의 미관 및 경제성 측면에서 개선효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 음성${\sim}$충주간 고속도로 건설공사내의 신효교 교각에 대하여 본 연구결과를 적용하여 실용적 효과성을 검증하였다.

Keywords