Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2009.05a
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- Pages.1200-1204
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- 2009
A Study on the Management of Customer Group to the Sense of Community in Online through the Web-site
웹사이트의 온라인 공동체의식 형성을 위한 고객그룹 운영 방안 연구
- Lee, Hye-jin (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Yae, Yong Hee (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Kim, Ji Young (Korea Institute of Science and Technology Information)
- Published : 2009.05.22
Abstract
Success or failure depends on the customer relationships from information services. Recently, as strengthening the customer relationships, marketing with the customer relationships through the web-site is being important factor. In the web-site, applying the service brand or the sense of community in online is the core. In the order to apply the sense of community in online to KISTI's Scent web-site, it is operated KISTI's Scent supporters and proposed the management of customer group plans.
정보서비스 활동에서 고객과의 관계는 서비스 성패를 좌우하는 중요한 요소 중 하나이다. 최근에는 웹서비스를 통한 고객관계마케팅활동은 고객과의 관계를 강화하는 데 있어서 그 가능성을 한층 높일 수 있다. 그 중 물리적, 지리적 구애를 받지 않은 서비스의 브랜드 혹은 온라인 공동체의식의 활용은 고객관계 구축의 핵심이 된다. 따라서 본 고에서는 KISTI의 과학향기 서비스의 고객그룹을 대상으로 공동체의식을 형성시킬 수 있도록 서포터즈 운영과 매개효과를 통해 고객그룹 운영 방안을 제시하였다.
Keywords