An Analysis of User Satisfaction on STI Document Delivery Service

과학기술분야 원문제공서비스에 대한 이용자 만족도 분석 - KISTI를 중심으로

  • Kim, yong-yul (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Yoo, su-hyeon (Korea Institute of Science and Technology Information)
  • 김용렬 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 유수현 (한국과학기술정보연구원)
  • Published : 2009.05.22

Abstract

Each country has tried to collect and utilize sci-tech information which is the critical factor for the technology innovation of the nation. The national science and technology information center has the main role for finding, acquiring, and utilizing S&T information scattered all over the world. Korea Institute of Science and Technology Information delivers almost 300,000 articles to the users every year. As the quantity of information increases rapidly, its source, its storage media and its delivery method become diverse. This study analyzes the user satisfaction on S&T document delivery service of the national information service center generally. The ultimate aim of this study is to improve the quality of the document delivery service and meet the users' requests in the changeable information circumstance.

과학기술정보는 국가 기술혁신의 핵심요소로, 세계 각국은 연구개발 활성화를 위한 기반으로 자국 및 해외 핵심정보를 적극 개발하고 활용하고 있다. 국내외를 막론하고 전세계에 산재해 있는 과학기술 정보자원을 파악, 입수, 활용하기 위해서는 국가 과학기술정보센터의 원문제공서비스가 그 중추적인 역할을 한다. 한국과학기술정보연구원은 국가 과학기술 정보센터로, 매해 약 30만건에 달하는 국내외 원문을 이용자에게 제공하고 있다. 그러나 정보량의 급증만큼 정보원과 수록매체는 물론, 그에 따른 정보전달 방법도 다양화되고 있다. 이 연구는 이러한 정보환경 속에서 국가 과학기술정보센터가 이용자들의 정보요구를 충족시키고 있는지 그 서비스에 대한 이용자 만족도를 전반적으로 조사 분석함으로써 원문 제공서비스의 품질 제고에 기여하고자 한다.

Keywords